loading

By Uncategorized

3 TIPS VOOR FREELANCERS OM DE UITDAGINGEN VAN COVID-19 HET HOOFD TE BIEDEN

Freelancewerk heeft altijd al voor debat gezorgd, ook lang voor de verspreiding van de COVID-19-pandemie. De uitbraak heeft echter wel geleid tot een verhoogde aandacht voor heel wat freelancers, gezien veel van hen essentieel werk verrichten en een cruciale rol spelen in de toeleveringsketens die het mogelijk maken om binnenshuis te blijven. Omdat de freelance-economie uitgebreid en divers is, heeft de pandemie sommigen meer getroffen dan anderen.

Zo zien voedselkoeriers bijvoorbeeld een toename van de vraag naar hun diensten. Sommige platformen voor de levering van boodschappen meldden pieken qua gebruik, soms zelfs met een toename van meer dan 200% in vergelijking met februari. Grote spelers als Amazon kondigden aan dat ze van plan waren om ongeveer 100.000 extra krachten in dienst te nemen om de stroom aan online bestellingen de baas te blijven. Volgens sommigen zijn deze cijfers een goede eerste indicator van hoe ontvankelijk consumenten geworden zijn voor mobiele en digitale oplossingen. Ze speculeren dat deze trend waarschijnlijk zal aanhouden in de post-Corona periode. Anderzijds zagen freelancers zoals grafisch ontwerpers, copywriters en fotografen potentiële opdrachten opdrogen.

Sommigen verwachten dat de vraag naar freelancers wel eens sterk de hoogte zou kunnen ingaan op het moment dat de pandemie onder controle is, omdat veel uitgestelde projecten versneld opgestart worden. Toch zeggen verschillende freelancers dat veel van de opdrachten die op korte termijn voorzien waren, geannuleerd zijn.

Het gezegde indachtig dat ‘je de wind niet kan sturen, maar wel het zeil kan bijstellen’, hebben veel freelancers hun best practices met elkaar gedeeld om de uitdagingen van COVID-19 zo goed mogelijk het hoofd te bieden. We spraken met een aantal freelancers en delen 3 tips om jou als freelancer te helpen in deze moeilijke tijden:

1. Het contact met je vroegere klanten herstellen. Neem contact op met eerdere klanten, toon oprechte interesse door te luisteren naar hoe het met hen gaat en hoe ze hun bedrijf door deze pandemie sturen. Sommige freelancers gaven aan dat deze korte gesprekjes klanten ertoe hebben aangezet om hun hulp in te schakelen voor bepaalde opdrachten

2. Maak gebruik van mond-aan-mond reclame. In tijden van crisis en beperkte middelen willen bedrijven belangrijke projecten graag uitbesteden aan getalenteerde reservespelers. Veel freelancers gaven aan dat de weinige nieuwe opportuniteiten die ze konden verzilveren via referenties van eerdere klanten kwamen. Ze geven ook aan het dat misschien nuttig kan zijn om vroegere klanten om een aanbeveling te vragen, ter versterking van je profiel op sociale media.

3. Herdenk je servicemodel en bied online diensten aan. Freelancers die eerder moeilijke tijden te boven kwamen, gaven aan dat het belangrijk is om in tijden van crisis wendbaar en flexibel te blijven. Dat kan inhouden dat je nieuwe vaardigheden ontwikkelt om met deze nieuwe realiteit om te gaan.

Bron: https://www.vlerick.com/nl/research-and-faculty/knowledge-items/knowledge/drie-tips-voor-freelancers-om-de-uitdagingen-van-covid-19-het-hoofd-te-bieden

Leave a Comment

Your email address will not be published.

We gebruiken cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Door deze website te bezoeken, gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Aanmelden

Meld je aan

Het wachtwoord wordt naar u gemaild.

Forgotten Password

Delen